Asset Publisher Asset Publisher

Szkolenie z zakresu edukacji przyrodniczo-leśnej

Edukacja przyrodniczo-leśna oraz współpraca ze szkołami w edukacji były tematem szkolenia z udziałem leśników i nauczycieli

W miniony czwartek (17 listopada) autobus nadleśnictwa wraz z uczestnikami- pracownikami nadleśnictwa zainteresowanymi działalnością edukacyjną w naszej jednostce oraz dyrektorami i nauczycielami szkół współpracujących z nami, wyruszył spod siedziby nadleśnictwa. Zgodnie z planem wyjazdu w pierwszej kolejności udaliśmy się do Chrystkowa na teren Zespołu Parków Krajobrazowych Chełmińskiego i Nadwiślańskiego.

W Zespole Parków Krajobrazowych

Zabytkowa chata w Chrystkowie z 1770 roku jest obecnie Ośrodkiem Dydaktyczno-Muzealnym Zespołu Parków Krajobrazowych. Została przystosowana do zwiedzania i zaadoptowana na potrzeby prowadzenia zajęć edukacyjnych. Obecnie gromadzone są tu eksponaty muzealne związane z codziennym życiem rolników i rybaków. Jest to jeden z niewielu w Dolinie Dolnej Wisły dość dobrze zachowanych obiektów, pozostałość po holenderskich osadnikach – mennonitach.

Bezpośrednio po przyjeździe powitał nas tu opiekun tego obiektu - Pan Czesław. Podczas prezentacji tego interesującego miejsca dzielił się ciekawostkami o historii domu, mieszkańców oraz przedmiotów w nim się znajdujących. Z kolei pracownik zespołu parku Robert Gonia przedstawił prelekcję na temat „Ochrony przyrody i dziedzictwa kulturowego Doliny Dolnej Wisły" .W swoim wystąpieniu poza wyczerpującymi informacjami na temat działalności parku wiele uwagi poświęcił zagadnieniom czynnej ochrony przyrody, przedstawiając działania w zakresie ochrony rybitw rzecznych, rezerwatów stepowych oraz obszarów Natura 2000.

W drodze do Gruczna na chwilę zatrzymaliśmy się w pobliży Topolna, aby zobaczyć grodzisko „Talerzyk"- pozostałości po średniowiecznej osadzie powstałej w X/XI wieku. Ze wzniesienia podziwialismy malowniczą dolinę Wisły. Kolejnym obiektem, który zwiedziliśmy, znanym z podtrzymywania regionalnych  tradycji  i kultury był zabytkowy młyn w Grucznie, kojarzący się turystom z organizacji „Festiwalu Smaku". Prowadzący wskazał na możliwości turystycznego i edukacyjnego wykorzystania tej infrastruktury oraz przyległego terenu. Zwrócił również uwagę na walory znajdującego się w bezpośrednim sąsiedztwie młyna rezerwatu przyrody „Ostnicowe Parowy Gruczna".

W godzinach popołudniowych przybyliśmy na teren kompleksu pałacowo-parkowego w Polednie.

Wystawa edukacyjno-przyrodnicza w Polednie

Przez godzinę, podczas zwiedzania wystawy edukacyjno- przyrodniczej, usiłowaliśmy poczuć klimat czterech kontynentów, tj. Azji, Europy, Ameryki oraz Afryki. Tworzą go nie tylko eksponaty zwierząt z różnych zakątków świata, jak i scenografia odwzorowująca naturalne warunki bytowania tych zwierząt. Odgłosy zwierząt, środowiska, w którym żyją na co dzień, zmieniające się światła oraz narracje stanowiły realną oprawę i sprawiły, że staliśmy się uczestnikami spektaklu przyrodniczego. Twórcy ekspozycji wykazali się dużą pomysłowością i kreatywnością, a niektóre z zastosowanych rozwiązań mogą być przydatne w pracy edukatora, podczas tworzenia i modernizacji wystaw we własnej jednostce.

Spotkanie na sali konferencyjnej jako ostatni etap całodniowego szkolenia

W trakcie wyjazdu towarzyszył nam przedstawiciel Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Toruniu - Pan Tadeusz Chrzanowski. Pracownicy nadleśnictwa oraz zaproszeni goście wysłuchali referatu pt. „Rola Lasów Państwowych w edukacji przyrodniczej społeczeństwa".  Z kolei „Współpraca szkół z Lasami Państwowymi w zakresie edukacji przyrodniczo-leśnej- stan obecny i oczekiwania" to  zagadnienie przedstawione przez Panią Barbarę Drewczyńską- Dyrektora Szkoły Podstawowej w Legbądzie oraz pracowników nadleśnictwa.

Historia edukacji, cele, jej treści i formy, obiekty wykorzystywane do zajęć, charakterystyka odbiorców, zaangażowanie pracowników LP – to szczegółowe zagadnienia przywołane przez prelegentów, mające na celu przypomnienie i wzbogacenie doświadczenia zawodowego słuchaczy. Przestawione przykłady wspólnych praktyk edukacyjnych (konkursy, akcje i projekty) były zarówno potwierdzeniem minionej, aktywnej  współpracy jak i miały stanowić inspirację dla ewentualnych przyszłych inicjatyw.